Ambacht

De werken van glazenier en graficus Jan Willemen kenden diverse technieken. Bekijk de verschillende technieken hieronder.

Glas in lood

Stadia in het werk van de glazenier.

  • De raamopening wordt opgemeten en er wordt overlegd met de opdrachtgever.
  • Er wordt een schetsontwerp gemaakt, op klein formaat, meestal in kleur.
  • Vervolgens het carton: een ontwerp op ware grootte, gewoonlijk uitgewerkt in licht en donker.
  • De loodlijnen van het carton worden overgetrokken op wit papier, de snijtekening.
  • De snijtekening wordt in losse stukjes geknipt met een dubbele schaar die de breedte van de kern van het lood ertussen uit laat vallen.
  • Glas snijden: langs de papieren snijmallen worden de stukjes glas gesneden uit de juiste kleuren glas.
  • Op de lichtbak worden de stukjes glas, waar nodig beschilderd.
  • In de oven wordt de glasverf in het glas gebrand.
  • De stukken glas worden in lood gezet.
  • Tussen glas en lood wordt kit gewreven om het waterdicht te maken.
  • Eventuele windijzers worden ter versteviging op de glaspanelen aangebracht.
  • Het raam wordt in de bestemde raamopening geplaatst.

(Foto’s beschikbaar gesteld door Wim van Leijsen)

Glas appliqué  

Stukken gekleurd glas in een bepaalde vorm worden gelijmd op vensterglas (vaak elkaar daarbij overlappend). Dit is een vrij nieuwe techniek die in Nederland ontwikkeld is. Stukken gekleurd glas worden op een ondergrond van blank vensterglas gelijmd. Omdat het glas hierbij niet gebonden wordt door een loodnet of door beton, heeft de kunstenaar bij deze techniek alle vrijheid. Door de verschillende kleuren glas al dan niet te laten overlappen ontstaat een spel van kleur en licht. Sommige kunstenaars laten het blanke vensterglas deels zichtbaar, anderen bedekken dit geheel met lagen gekleurd glas. Sommige kunstenaars gebruiken dikkere stukken gekleurd glas, waardoor een transparant reliëf van glas ontstaat.

Ambacht – Opaline

Het gebruikte glas is melkglas. Dat is glas met een witte kleur dat doorschijnend is. Het wordt dus niet als raam gebruikt, maar tegen de wand aangebracht. Het glas wordt zoals bij glas in lood gebrandschilderd.

Overige technieken

Het is haast onvoorstelbaar, maar naast zijn glaswerk en wandschilderingen had Jan Willemen blijkbaar ook nog tijd voor vele andere technieken. Jan was aanvankelijk van plan om illustrator te worden en heeft dat werk dan ook vaak gedaan. Voor allerhande gelegenheden maakte hij tekeningen. Met plezier verzorgde hij illustraties voor diploma’s, schoolrapporten, missiebusjes, tijdschriften, geboortekaartjes, ex librissen enz.

Ook aan het Dongense carnaval heeft Jan een ruime bijdrage geleverd.

Voor Ad de Vries, vriend en collega op school, ontwierp hij het wapen van Prins Andreo, tekende hij hele bladzijdes in het “Peeke” en ontwierp en schilderde hij kleurige prinsenwagens. Van zijn verre reizen, o.a. met zijn vriend Bert Otten in Spanje, bracht hij tekeningen mee. Snel getekende landschappen in rake lijnen.

Vooral in de latere jaren maakte hij nog talloze schilderijen in olieverf, meestal portretten en stillevens.